Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?

Cred că, pentru sectorul spațiilor de birouri, cuvântul care descrie cel mai bine 2021 este „hibrid” ca în „sistem de lucru hibrid”. Anul 2021 a fost despre navigarea în noua normalitate și revenirea, în siguranță, la birouri. Această tendință se vede pe toate piețele, deoarece oamenii trebuie să revină, cel puțin parțial, la rutina lor. Am discutat despre această situație cu chiriașii noștri din România și din țările în care activăm și toți ne-au spus că angajații lor și-au exprimat nevoia de a începe să interacționeze între ei offline. În același timp, pandemia nu s-a încheiat, iar preocuparea noastră este să ne asigurăm că toți oamenii care lucrează în clădirile noastre sunt în siguranță. Așadar, am investit foarte mult în reamenajarea birourilor noastre, pentru a ne asigura că sunt respectate cele mai înalte norme de cerințe de igienizare și că spațiile de lucru respectă noile reglementări Covid-19.

Sistemul hibrid înseamnă flexibilitate și găsirea echilibrului potrivit între lucrul de la distanță și venirea la birouri, oferind în același timp oamenilor un nou tip de spațiu, mai orientat spre consumator. Un sondaj recent realizat de Colliers România a arătat că românii se numără printre angajații europeni care ar prefera un aranjament hibrid de muncă care să combine activitățile de birou și de la distanță. Cu siguranță credem că aceasta este calea pe care ar trebui să o parcurgem în următoarele luni, iar strategia noastră este să facem orice depinde de noi pentru a oferi cele mai sigure și mai prietenoase cu angajatorul, adaptate acestei perioade speciale.

Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru comunitatea AmCham în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele).

În primul rând, pandemia de Covid-19 a crescut climatul de incertitudine a pieței care a fost prezent pe tot parcursul anului 2020. A trebuit să găsim soluții pentru a menține un venit operațional ridicat, cu toate provocările pandemiei și, de asemenea, să reușim să menținem un grad de ocupare ridicat în birouri. Nu a fost o sarcină ușoară, ținând cont că această perioadă a adus o încetinire a procesului decizional al chiriașilor, perfect de înțeles în această situație. Ne bucurăm că în acest context GTC a reușit să păstreze același nivel de ocupare în portofoliu. Am raportat un nivel de ocupare de 91% la sfârșitul anului 2020 și am înregistrat același procent după primele nouă luni din 2021.

O altă provocare a fost reprezentată de nivelurile scăzute de vaccinare, cu aproximativ 40% din populația României, față de restul Europei, ceea ce reprezintă o mare îngrijorare când vine vorba de revenirea la birou. Dar suntem cu adevărat optimiști, văzând că cifrele cresc treptat, iar românii sunt mai puțin temători în fața vaccinului. Sperăm că această campanie de vaccinare pusă aplicare de autorități să devină și mai eficientă în următoarele luni.

Nu în ultimul rând, toți jucătorii de pe piața noastră au fost nevoiți să-și adapteze spațiile de birou la noua normalitate, pentru a asigura măsuri de siguranță corespunzătoare și pentru a se adapta la normele care prevăd noi standarde de igienizare, ventilare și dezinfecție a locurilor de muncă. Aceste reglementări au însemnat investiții și planificare importante, mai ales pentru noi, pentru că ne-am dorit să atingem standardele foarte înalte de pe piață în acest domeniu.

Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?

Anul acesta a venit cu multe lucruri pozitive, în ciuda climatului dificil. Printre realizări, am emis cu succes obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro în euro în iunie 2021 și am reușit să rambursăm 9 împrumuturi de proiecte cu obligațiuni negarantate în valoare totală de 452 de milioane de euro. Acest lucru a fost realizat pe baza obținerii ratingului BBB cu o perspectivă stabilă primit de la Fitch și a ratingului Ba1 cu perspective pozitive de către Moody’s Investors Service. De asemenea, angajamentul nostru de lungă durată de a crea proprietăți centrate pe om și ecologice a fost recunoscut prin distincțiile primite de primul nostru raport ESG. În acest document, rezumăm 25 de ani de experiență pe șase piețe imobiliare și împărtășim perspective și bune practici pentru toate acestea, inclusiv pentru România. Suntem cu adevărat mândri că raportul ESG al GTC, primul emis de un dezvoltator comercial din zona ECE, a primit premiul de argint EPRA Sustainability Best Practices Recommendations Silver Award 2021 și recunoașterea de către Responsible Business Forum din Polonia. O altă realizare notabilă a fost în cadrul Competiției pentru Dezvoltare Durabilă, unde acest raport a primit distincția pentru Cel mai bun debut.

Rezultatele Grupului pentru primele nouă luni din 2021 au fost puternice, chiar dacă piața noastră a fost una dintre cele mai afectate în timpul acestei pandemii. Veniturile din închiriere și servicii au fost de până la 124 de milioane de euro în primele trei trimestre ale anului 2021, față de 122 de milioane de euro în același interval din 2020. Din fericire, rezultatele după primele nouă luni din 2021 arată un flux ascendent. Chiar dacă activitatea de leasing nu a fost la fel de puternică ca în perioada pre-COVID, am reușit să menținem gradul de ocupare la același nivel ridicat pe care îl aveam la sfârșitul anului 2020.

Un semn bun că piața își revine de la primul atac generat de pandemie a fost întărirea bazei de chiriași din România. Companiile au înțeles că această perioadă va trece în cele din urmă și că este important să rămâi alături de partenerii care au demonstrat că pot oferi un mediu sigur în care angajații tăi să revină. Prin urmare, am semnat un acord de prelungire cu KMG Rompetrol, în City Gate. De asemenea, am adus noi chiriași în City Gate, precum Theta, lider de piață în producția de mobilier la comandă și consultanță în design interior. Ei își vor muta sediul aici în martie 2022. O altă “adăugare” de succes în City Gate este grupul de retail Millenium Pro Design, care operează sub brandul Best Value.

Proiectele noastre de retail au avut o evoluție bună, în ciuda blocajelor succesive și am raportat o rată de ocupare ridicată, de 96%, în mall-urile din portofoliu.

Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.

Efectele pandemiei de Covid-19 au fost vizibile în România încă din primul trimestru al anului 2020 și s-a crezut că va fi foarte greu să ne refacem în mai puțin de unul sau doi ani. Dar această perioadă a oferit și câteva oportunități și cred că mediul de afaceri și-a dovedit capacitatea de a reuși. În ultimul an și jumătate am asistat la creșterea start-up-urilor, la mai multe proiecte antreprenoriale solo și la dezvoltarea sectorului e-commerce. Multe companii au investit mai mult în automatizarea proceselor lor și s-a îndreptat multă atenție către IMM-urile care vor beneficia și de PNRR. Digitalizarea este o tendință majoră observată în toate afacerile private, de la start-up-uri la marile companii, iar această direcție a dat un impuls suplimentar sectorului IT.

Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021?  Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?

Autoritățile au făcut prevederi speciale în PNRR, pentru a sprijini în primul rând companiile din sectoarele cele mai afectate, precum ospitalitatea (HoReCa), turismul și industria transporturilor.

Credem că granturile pentru inițiative antreprenoriale inovatoare și sprijinirea procesului de digitalizare sunt decizii foarte bune. Granturile pentru start-up-urile studențești, pentru digitalizarea IMM-urilor și inovația star-tech pentru IMM-uri sunt dovada că guvernul încearcă să ajute activ afacerile. Ceea ce trebuia și nu a făcut guvernul este să se asigure că climatul politic este calm, fără schimbări și perturbări majore. De asemenea, cred că campania de vaccinare nu a fost bine dezvoltată în prima fază, iar asta se vede la un procent mic de persoanele vaccinate. Dar sperăm cu adevărat că cifrele se vor schimba în următoarele luni, iar acum scena politică românească a intrat într-o perioadă mai liniştită.

Strategia de decarbonizare și utilizarea energiei verzi incluse în Green Deal sunt alte puncte despre care cred că ar trebui să fie mai bine luate în considerare de către autorități și poate ar trebui organizată o consultare oficială cu mediul de afaceri.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?

Printre cele mai mari provocări, se numără necesitatea echilibrului între procesul de redresare după pandemie și menținerea creșterii economice. De asemenea, nevoia de a lupta împotriva schimbărilor climatice și de a atinge Obiectivele de Dezvoltare Durabilă prezentate în Agenda 2030 a Națiunilor Unite va continua să fie o prioritate.

Pentru piața noastră, cred că adaptarea la „următoarea normalitate” va fi principala provocare. Cred că un set de linii directoare privind „viitorul muncii” ar trebui să fie discutat de noi, dezvoltatori, chiriași și toate părțile interesate de pe piață. Este vital să găsim cele mai bune modalități pentru a ajuta oamenii să se întoarcă la birouri în diferite variante ale sistemului de lucru hibrid. Adaptarea globală a proiectelor de birouri la noile moduri de lucru, procesele accelerate de automatizare care au fost impulsionate de pandemie și amestecul de activități de la distanță și de telemuncă cu prezența la birouri – toate acestea vor fi noile noastre realități în 2022.